Heinz backar om reklam med "gaykyss"
Folk har för lätt att bli förnärmade, och företag är för rädda för att stöta sig med allmänheten. Det är slutsatsen jag drar av en tv-reklam för Heinz "New York Deli Mayo" som dragits in på grund av att 0,000003 procent av Storbritanniens befolkning klagat på två män som kysser varandra.
Reklambyrån förklarar att vinkeln var att den här majonnäsen är så god att man kunde tro att en deli-kock i New York hade gjort smörgåsen. Därför bytte man ut mamman i familjen mot en orakad, italienskättad (?) kock med förkläde som snabbt och effektivt utfordrar maken och de två barnen. När maken ska till att gå säger "mamma" förnärmat, "Eyyyy, aint you forgetting something!" Oh javisst tycker maken och går fram och ger kocken en snabb puss. "Mamma" säger "Straight home from work sweet cheeks". Jag tycker att reklamen är klockren!
Det var inget som helst sexuellt, provocerande eller demonstrativt "gay" över kyssen. Många som kommenterat händelsen gör det till en bögfråga, men jag måste säga att jag inte alls upplever reklamen som ett inslag i könsdebatten. Man bytte bara ut mamman mot en smörgåsnisse, det var inte pappa/pappa/barn. Så även om man upprörs över andra familjekonstellationer än mamma/pappa/barn tycker jag att detta inte var något att skrika till om. Om det inte är just det att de två skådespelande männen ger varandra en lätt puss, men då hör man väl till skaran av människor som tycker att hela livet är en förolämpning. Get over it!
Reklambyrån förklarar att vinkeln var att den här majonnäsen är så god att man kunde tro att en deli-kock i New York hade gjort smörgåsen. Därför bytte man ut mamman i familjen mot en orakad, italienskättad (?) kock med förkläde som snabbt och effektivt utfordrar maken och de två barnen. När maken ska till att gå säger "mamma" förnärmat, "Eyyyy, aint you forgetting something!" Oh javisst tycker maken och går fram och ger kocken en snabb puss. "Mamma" säger "Straight home from work sweet cheeks". Jag tycker att reklamen är klockren!
Det var inget som helst sexuellt, provocerande eller demonstrativt "gay" över kyssen. Många som kommenterat händelsen gör det till en bögfråga, men jag måste säga att jag inte alls upplever reklamen som ett inslag i könsdebatten. Man bytte bara ut mamman mot en smörgåsnisse, det var inte pappa/pappa/barn. Så även om man upprörs över andra familjekonstellationer än mamma/pappa/barn tycker jag att detta inte var något att skrika till om. Om det inte är just det att de två skådespelande männen ger varandra en lätt puss, men då hör man väl till skaran av människor som tycker att hela livet är en förolämpning. Get over it!
Etiketter: familjeliv, gnäll, Heinz, majonnäs, PK, protester, reklam
1 kommentarer:
Då är det inte bara svennar som är gnälliga!
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida