tisdag, oktober 20, 2009

Cecilia Frode min hjältinna

Med SVT:s katastrof "Grillad" i färskt minne hade jag låga förväntningar på Kanal 5:s "Roast på Berns". Och de infriades på så vis att även Roast är riktigt jävla uselt. Om detta är sverigeeliten så är vi, precis som i gamla paradgrenar som alpin skidåkning, längdskidåkning och fotboll, rätt rökta. Jag orkade cirka två avsnitt av "komiker" som stakade sig igenom sitt manus innan jag gav upp.

Vem är det som skriver "skämten" och varför orkar inte komikerna lära sig replikerna? Så långt anförande är det ju inte, och det är knappast några dagsaktuella angrepp som levereras. Snarast är skämten generiska, det vill säga att de skulle kunna gälla vem som helst eftersom det ofta bara rör sig om allmänna förolämpningar som vilket fyllo på väg hem från krogen klockan 03.00 skulle kunna haspla ur sig. Ingen finess, ingen förfining. Bara en oartikulerad råsop.

Anledningen till att jag snackar om "Mellanrost" är att skådespelerskan Cecilia Frode skapade rubriker genom att klä av komikerna, speciellt Petra Mede fick sig en omgång. Frodes angrepp gick i korthet ut på att hon undrade varför så många av komikerna var så vulgära, på vilket en förbannad Mede kontrade med en harang fula ord och önskemål om att Frode ska bli tagen i tvåan (analt med andra ord). QED och ridå:)

Mede, som vinnlägger sig om att spela cool, tappade kontrollen helt och visade mycket elegant att den enda hon kan är att skämta om avföring. [En allvarligt menad fundering är om Mede har någon traumatisk händelse i sin barndom (sexuellt utnyttjande eller så) som kan förklara hennes fixering vid underlivet. Eller är hennes komiska ådra bara kriminellt begränsad, för att inte säga icke existerande?]

Det säger väl en del om den kollektiva intelligensnivån (eller nykterheten) på publiken när de tycker att Mede ger svar på tal och tokapplåderar hennes tal som mest går ut på att säga "lilla lilla lilla gumman". Wow, Frode måste känna sig tillintetgjord efter den utskällningen:)

Medes försvar påminner om en Monty Python-sketch där Oscar Wilde med flera irländska litterära giganter försöker kollra bort varandra genom smarta vitsar och det hela slutar med att Wilde till omgivningens förtjusning pruttar med munnen eftersom han är svarslös. Mede var också svarslös och kom med det enda hon har, aggressiva skämt om andra personers toalett- eller sexualvanor.

Jag kommer även (osökt) att tänka på Adolf Hitler. Han ville bli konstnär men togs inte in på akademin. Mede var balettdansös men fick sluta på grund av en arbetsskada. Resultatet vet vi. Sedan hon och Adolf berövats sina drömmar blev de bittra och ägnar/ägnade livet åt att sprida förödelse omkring sig. Ack ack ack! Vilken olycka.

Det jag fortfarande inte begriper är hur så många tycker att det är kul när man exempelvis tycker att Markoolio ser ut att ha Downs syndrom. Vad är det som är så vansinnigt kul med att någon har Downs syndrom? Och på vilken planet påminner Markoolios utseende ens avlägset en person med Downs? Det är trist med observationshumor när observationen uteblir. Är det inte?

Någon försvarar Roast med att det är modern humor, mörk och elak humor. Det känns trist att behöva påpeka att detta inte är något nytt. Och man kan skapa stor humor om otäcka saker, men då krävs det begåvning. Brist på talang är väl den röda tråden när det gäller "Grillad" och "Roast på Berns". För det pinsammaste med programmen är inte att en gäst blir påhoppad, nej det är att de som hoppar på är så otroligt taffliga. Är man nytankad med öl och shots ser det kanske ut som humor, för oss som sitter nyktra hemma vid tv:n framstår det bara som djupt sorgligt.

Etiketter: , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida